Обучение на медсестру, сочетаемое с предоставляемой работой.

[i]Подобное обучение предлагается в первую очередь лицам с медицинским образованием. Программа специально для иноземельных, но не только русскоязычных.
Переводить пока нет времени, контактируйте по указанным адресам. Сама информация поступила от сотрудницы службы интеграции г-жи Ingrid Stouffs (Leuven).
Я сам могу лишь предоставить уважаемым коллегам нечто из моего личного опыта с подобной программой.[/i]

Katholieke Hogeschool Leuven
Abdij van Park 9 • 3001 Leuven (Heverlee)
tel + 32 16 39 86 60 • fax + 32 16 39 86 66
info@khleuven.bewww.khleuven.be

Conceptnota

Werktitel?
Verplegen in Kleur!

Waarom?
Verschillende vaststellingen hebben geleid tot het projectidee:
- VDAB biedt allochtonen de mogelijkheid een oriënterende stage te lopen in de gezondheidszorg
- De KHLeuven schreef een tweetal jaren geleden de nota “Meer kleur in de KHL” waaruit blijkt dat de instroom, doorstroom en uitstroom van allochtonen in de KHL ondermaats blijft
- Verpleegkunde is een knelpuntberoep
- Vanuit lopende onderzoeken en projecten (o.a. in Nederland) blijkt dat opleidingsprojecten met een gegarandeerde tewerkstelling de beste aanpak zijn (ook voor allochtonen).
- Vanuit VIVO werd een project gestart rond EVC’s in de zorgsector. Dit project zal naar alle waarschijnlijkheid omwille van het tekort aan financiële middelen stopgezet worden.
- Vanuit de Stedelijke Integratiedienst werd vastgesteld dat hooggeschoolde allochtonen vaak in België opnieuw moeten beginnen studeren en werken op een veel lager niveau.
- Hoogopgeleide allochtonen met een (medisch) diploma komen in België terecht en moeten omwille van de zeer zware criteria bij de homologatie van diploma’s minstens 4 jaren, meestal meerdere jaren opnieuw een studie aanvatten zonder inkomen. Dit werkt demotivatie en verspilling van talent in de hand.
- De gelijkschakeling van diploma’s is reeds jaren een knelpunt. Maar tot op heden is er niets gewijzigd aan de criteria.
- De geneeskundig specialisten en artsen blijken een corporatistische houding te hebben. Zeker naar buitenlandse artsen worden de rangen angstvallig gesloten gehouden. Dit betekent dat artsen uit andere niet-Europese landen slechts zeer moeilijk in de selecte club van artsen kunnen terechtkomen.

Wat?
We willen de toegang tot de arbeidsmarkt verbeteren voor de hogergeschoolde allochtonen (met een medisch diploma) via een systeem van duaal leren met gegarandeerde arbeidsmogelijkheden na afstuderen. We willen hogergeschoolde allochtonen een individueel opleidingstraject op maat aanbieden, vertrekkend vanuit de erkenning van de reeds verworven competenties.

Hoe?
We willen (1) een goede assessmentmethodiek ontwikkelen waarin we peilen naar de reeds verworven taalkennis, verpleegkundige en communicatieve vaardigheden en attitudes. (2) Op basis van deze eerste screening willen we een individueel duaal leertraject uitwerken waar deeltijdse arbeid (niveau verzorgende of logistiek medewerker) en studeren (stages, klinische en theoretisch onderwijs) gecombineerd worden. (3) Tijdens deze deeltijdse opleiding wordt eveneens voorzien in een intensieve begeleiding naar taal en culturele oriëntering. (4) Na afstuderen krijgen studenten een arbeidscontract van bepaalde duur (hoeveel maanden, jaren…) aangeboden in een van de arbeidsleerplaatsen (Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg of RVT).

Doelgroep?
De doelgroep van ons project bestaat uit allochtonen (1) met een aantoonbare (para)medische opleiding in eigen land, (2) met een voldoende mondelinge en schriftelijke beheersing van de Nederlandse taal (niveau 5) (3) met een bereidheid tot omscholing en (4) een sterke motivatie.

De studenten worden tijdens het hele proces intensief begeleid. Ook de mentoren uit het werkveld en (praktijk)docenten worden begeleid via een training in interculturele communicatie.

Evaluatie?
Op korte termijn
- We bereiken een 15-tal studenten die mee in het traject willen stappen
- We meten de tevredenheid van de studenten 2 maal per jaar
Op lange termijn
- Blijvende tewerkstelling voor de afgestudeerden

Wie?

Wie Wat
KHLeuven Projectcoördinatie Uitwerken selectieprocedure en bepaling individuele leertrajectenUitwerken deeltijdse opleiding en afspraken met werkveldBegeleiding van studenten in school en werkveld
UZ Gasthuisberg Aanbieden van deeltijdse tewerkstelling en bepaald arbeidscontract na afstuderenDeelname in screening/selectie van studentenBegeleiding van studenten in werkveld
RVT’s: Sint-Bernardus, De Wingerd… Aanbieden van deeltijdse tewerkstelling en bepaald arbeidscontract na afstuderenDeelname in screening/selectie van studentenBegeleiding van studenten in werkveld
VDAB Toeleiding van potentiële studenten Screening van studenten i.s.m. KHL en UZTraject- en/of loopbaanbegeleiding van cursistenFinanciële tegemoetkoming aan studenten bieden
NODO Aanbieden van Nederlands op de Opleidingsvloer
Faculteit Sociale Wetenschappen Advisering en opvolging project vanuit wetenschappelijke expertise rond thematiekZoeken naar mogelijke financieringskanalen
Stedelijke Integratiedienst Leuven Toeleiding van potentiële studentenBijsturing project vanuit expertise rond allochtonen
STC Zoeken naar financiële middelenAdvisering en bijsturing projectMogelijkheid tot disseminatie van het projectZoeken naar andere mogelijke werkgevers
Werk-op-niveau Ervaringsdeskundigen
VIVO Advisering project
OCIV Advisering project

Deadline projectvoorstel?
(1) EQUAL:
Deadline : 30 juni 2004
Procedure:
- Stap 1: Initieel projectvoorstel met initieel Vlaams Partnerschap (30/6/04) – intentieverklaringen nodig!)
- Stap 2: 6 maanden (betaald) om initieel projectvoorstel uit te werken (incl. transnationaal partnerschap)
Bij goedkeuring, totale looptijd van 3 jaar.
Cofinanciering van 50% is noodzakelijk!

Wanneer?
Ontwikkeling van het project plannen we in het academiejaar ‘04-‘05. De uitvoering van het project plannen we in het academiejaar ‘05-‘06.
[b]дайте перевод или просто ссылку иначе ваше сообщение будет удалено
С уважением wezir[/b]

Нарушение пункта 2.3 Правил Форума. :!:

прочтите еще раз правила

Аватар пользователя VM

флейм

флейм

Аватар пользователя Мукомол

[quote="Transsib"][i]Подобное обучение предлагается в первую очередь лицам с медицинским образованием. Программа специально для иноземельных, но не только русскоязычных.
Переводить пока нет времени, контактируйте по указанным адресам. Сама информация поступила от сотрудницы службы интеграции г-жи Ingrid Stouffs (Leuven).
Я сам могу лишь предоставить уважаемым коллегам нечто из моего личного опыта с подобной программой.[/i]
[/quote]

Не в порядке критики, а добавления. Такая возможность существует уже давно, но не в рамках официальных программ. В большинстве случаев, с медицинским дипломом можно пойти на последний год учебы медсестры A1 и можно заключить контракт с VDAB, тогда вся учеба и почти все расходы будут оплачены этой организацией, включая даже транспорт. Работу найти не проблема, нехватка медперсонала очень большая, но и сама работа нелегкая.

[quote="shrek"]Некому жопу аборигенам фламанским чистить в домах престарелых да и тоска по Конго их мучает- как в то время им было хорошо. Белые и чёрные- все на своих местах. [/quote]
Вы, наверное, общую теорию поля разрабатываете, если такой брезгливый?

[quote="VM"]Бич, Вы, вроде, претендуете на звание юриста? Давайте порассуждаем ...[/quote]

Отлично, VM, спасибо за минутное веселье.

Аватар пользователя VM

флейм

Аватар пользователя VM

флейм

Аватар пользователя Мукомол

флейм