Бедные женщины. Как вас жизнь обделила. Дала вам стабильность в Бельгии в виде паспорта. А не дала женского счастья и удовлетворения в жизни. То то вы лаите как злые собаки которые обозлены на весь мир.
Приехали в Европу и открыли только глаза. Слава богу что вы узнали что такое стабильность живя в Европе.
Из грязи в князи....
никого я не собираюсь обманывать.
вы ян не переживайте. не зная моей ситуации полностью не нужно делать выводы о человеке.
и клеится я ни к кому не собираюсь. если придется соберусь и уеду. уж поверьте куда я вернусь
мне не нужно ничего ждать . все для жизни есть
LanaSant да пусть говорит сколько хочет.
Ездить на машине и иметь квартиру где-нибудь на окраине Москвы -вот уж стабильность.
Были провинциалкой попали в нужное время в "стабильную точку".
А душу и порядочность можно иметь и не имея стабильного положения.
Так что не зарекайтесь и не хвастайтесь своим положением.
Это не главное в жизни ...
Флаг вам в руки и я рада что вы нашли в Бельгии свою стабильную точку которая называется "бельгиец" .
Откуда вы знаете стабильно у меня в жизни или нет? Дай бог чтобы у вас было столько сколько имею я в своем возрасте.
Удачи вам в бельгийской точке.... Не будьте такой озлобленной... Наверное ваша стабильность убила в вас человечность.
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2
Onverminderd de toepassing van artikel 9 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, is deze wet van toepassing op de aanvragen tot regularisatie van verblijf die ingediend worden door vreemdelingen die reeds daadwerkelijk in België verbleven en die op het ogenblik van de aanvraag :
1º hetzij meer dan drie jaar geleden de erkenning van de status van vluchteling of de subsidiaire beschermingsstatus of een gezinshereniging hebben aangevraagd, zonder een uitvoerbare beslissing te hebben ontvangen, of zonder dat de Raad van State zich over die uitvoerbare beslissing heeft uitgesproken;
2º hetzij om redenen onafhankelijk van hun wil, niet kunnen terugkeren naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben;
3º hetzij duurzame sociale bindingen in België hebben uitgebouwd, die alleen behouden kunnen blijven als zij over een verblijfsvergunning beschikken.
Art. 3
Er wordt een Vaste Commissie voor regularisatie opgericht, hierna « de Commissie » genoemd, die bestaat uit enerzijds kamers die elk zijn samengesteld uit een magistraat of een gewezen magistraat, of nog, een lid of een gewezen lid van een administratief rechtsorgaan, een advocaat en een afgevaardigde van een erkende niet-gouvernementele organisatie die actief is op het vlak van de mensenrechten, en anderzijds uit een secretariaat.
Een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad bepaalt de wijze waarop de leden van de commissie worden aangesteld, de procedure- en werkingsregels ervan, alsook de onderzoeksmiddelen waarover ze beschikt.
Art. 4
De aanvraag tot regularisatie wordt ingediend bij de burgemeester of diens gemachtigde van de plaats waar de aanvrager verblijft, en wordt overgezonden aan de Commissie.
De Commissie legt de aanvraag voor aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, en doet vervolgens een uitspraak. In geval van een gunstige beslissing door de Commissie, verleent de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, een verblijfsvergunning voor onbeperkte tijd.
Art. 5
De in artikel 2 bedoelde vreemdelingen die naar het oordeel van de Commissie, op advies van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, een gevaar betekenen voor de openbare orde of de nationale veiligheid, zijn van de toepassing van deze wet uitgesloten.
Art. 6
De burgemeester, of diens gemachtigde, van de plaats waar de aanvrager verblijft, bezorgt de aanvrager binnen acht dagen een ontvangstbewijs voor de aanvraag en zendt ze, binnen acht dagen volgend op de ontvangst, over aan de Commissie.
Art. 7
Het bij de aanvraag gevoegde dossier moet volgende elementen omvatten :
1º een bewijsstuk waaruit blijkt dat de aanvrager bekend is bij een bestuur of een openbare dienst, zoals de Dienst Vreemdelingenzaken, een politiedienst, een gemeentebestuur of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hetzij bij een instelling, zoals een ziekenhuis of een school;
2º de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, nationaliteit, burgerlijke staat en samenstelling van het gezin van de aanvrager;
3º een kopie van de vereiste identiteits- en reisdocumenten, met name het paspoort dat eventueel is voorzien van een visum of, bij ontstentenis daarvan, elk ander document aan de hand waarvan de identiteit van de aanvrager kan worden vastgesteld;
4º de vermelding van de verblijfplaats van de aanvrager en de vermelding van het adres waar hij woonplaats moet kiezen in het kader van de procedure;
5º voor de in artikel 2, 1º, bedoelde vreemdelingen, het dossiernummer bij de Dienst Vreemdelingenzaken en, in de veronderstelling dat een beroep is ingesteld bij de Raad van State, het rolnummer van dat dossier;
6º voor de in artikel 2, 2º, bedoelde vreemdelingen, een schriftelijke verklaring en de eventuele stukken die de redenen aangeven waarom zij, onafhankelijk van hun wil, niet kunnen terugkeren naar het land of de landen waar ze vóór hun aankomst in België gewoonlijk verbleven hebben, noch naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben, noch naar hun land van herkomst;
7º voor de in artikel 2, 3º, bedoelde vreemdelingen, het bewijs dat zij duurzame sociale bindingen in België hebben uitgebouwd, dat met alle rechtsmiddelen mag worden geleverd. Personen die aantonen dat zij hun hoofdverblijf sedert minstens vijf jaar in België hebben gehad, worden evenwel geacht over duurzame sociale bindingen te beschikken. Een verblijf op grond van een toeristenvisum, alsook een verblijfsvergunning voor studenten, komen niet in aanmerking bij de berekening van die periode.
Art. 8
De oproepingen, brieven en beslissingen van de Commissie worden rechtsgeldig bezorgd op het in artikel 7, 4º, bedoelde adres, per gewone post en, met toepassing van artikel 25 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, via de diensten van de politiezone waar de aanvrager verblijft.
Elke adreswijziging moet onmiddellijk per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs worden meegedeeld aan de burgemeester of diens gemachtigde van de plaats waar de aanvrager verblijft, die de adreswijziging binnen acht dagen aan de Commissie bezorgt.
Art. 9
§ 1. Het secretariaat van de Commissie heeft met name tot taak na te gaan of de ingediende dossiers in gereedheid zijn om aan de Commissie te worden bezorgd, alsook het advies in te winnen van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen acht dagen na ontvangst van de aanvraag.
§ 2. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier onvolledig is, stelt het de aanvrager daarvan in kennis per aangetekende brief; deze beschikt over een termijn van één maand, eenmaal hernieuwbaar op verzoek van de betrokkene, om de ontbrekende stukken per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs aan het secretariaat van de Commissie te bezorgen.
Als het dossier na afloop van die termijn nog steeds onvolledig is, stelt het secretariaat de Commissie daarvan in kennis, waarop die de aanvraag onontvankelijk verklaart.
De beslissing van de Commissie wordt aan de betrokkene meegedeeld.
§ 3. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het gunstige advies van de minister, en dat prima facie blijkt dat de aanvraag kan leiden tot een gunstige beslissing, bezorgt het secretariaat de aanvraag aan de minister, die een verblijfsvergunning verleent.
Indien het advies van de minister negatief is, maakt het secretariaat de aanvraag aanhangig bij een kamer van de Commissie. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag. De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
§ 4. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het advies van de minister, maar dat prima facie blijkt dat de aanvraag niet kan leiden tot een gunstig advies van het secretariaat, wordt de aanvraag bij een kamer van de Commissie aanhangig gemaakt. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag.
De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
§ 5. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het advies van de minister, maar dat het dossier stukken bevat die aanleiding kunnen geven tot betwisting, wordt de aanvraag bij een kamer van de Commissie aanhangig gemaakt. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag.
De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
Art. 10
De minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, beschikt, vanaf de ontvangstdatum van de brief van het secretariaat van de Commissie waarin om zijn advies wordt verzocht, over een termijn van zes maanden om dat advies uit te brengen.
De minister of diens gemachtigde kan het door de aanvrager ingediende dossier op het secretariaat van de Commissie raadplegen of vragen dat hem een kopie ervan wordt bezorgd.
Ingeval voor de Commissie debatten op tegenspraak plaatsvinden, kan de minister of diens gemachtigde vragen tijdens die debatten te worden gehoord.
Zo de minister verzuimt binnen de in het eerste lid bedoelde termijn een advies uit te brengen, kan de Commissie zich zonder dat advies over de aanvraag uitspreken.
Art. 11
De aanvraag wordt onderzocht binnen één jaar na de indiening ervan overeenkomstig artikel 4, dan wel binnen één jaar na de overzending van het volledige dossier met de overeenkomstig artikel 9, § 2, aan de aanvraag toegevoegde stukken.
Bij ontstentenis van een antwoord binnen die termijn, wordt de beslissing van de Commissie geacht gunstig te zijn.
Art. 12
De Commissie roept de aanvrager op overeenkomstig artikel 8 en in alle gevallen waarin deze wet een procedure op tegenspraak vereist. Ze stelt de aanvrager in kennis van het advies van het secretariaat of van het met toepassing van artikel 9 uitgebrachte advies van de minister.
Tussen de oproeping en de verschijning van de aanvrager voor een kamer van de Commissie moet een termijn van ten minste tien werkdagen liggen.
Art. 13
De aanvrager kan zich laten bijstaan door een advocaat naar keuze of, zo hij onvoldoende middelen heeft om een raadsman te betalen, door een advocaat die het bureau voor juridische bijstand aanwijst, dan wel door een derde.
Art. 14
De procedure voor de kamers van de Commissie is een mondelinge procedure.
De procedure wordt gevoerd in een van de landstalen waarin de aanvrager zijn aanvraag heeft ingediend. Zo de aanvrager de taal van de procedure onvoldoende begrijpt, wijst de voorzitter op zijn verzoek een tolk aan die de eed aflegt overeenkomstig artikel 37 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
Ingeval de aanvrager zonder geldige reden verzuimt te verschijnen, wordt hij geacht van zijn aanvraag af te zien.
Art. 15
Ten minste acht werkdagen voor de zittingsdag kunnen de leden van de door de Commissie aangewezen kamer, de aanvrager en de advocaat of de derde die hem bijstaat, op het secretariaat van de Commissie kennis nemen van het dossier met betrekking tot de aanvrager.
Dat dossier bevat met name :
1º het aanvraagformulier;
2º het dossier dat overeenkomstig artikel 3 van deze wet door de aanvrager bij de aanvraag moet worden gevoegd;
3º de nota die het secretariaat van de Commissie met betrekking tot de aanvrager heeft opgesteld;
4º het advies dat de minister of diens gemachtigde overeenkomstig artikel 9 heeft uitgebracht;
Art. 16
De zittingen van de kamers van de Commissie zijn openbaar, tenzij de aanvrager een zitting met gesloten deuren eist.
De voorzitter van de kamer handhaaft de orde tijdens de zitting.
De voorzitter van de kamer heeft het recht zich door eender welke Belgische instantie alle informatie te doen bezorgen die hij nuttig acht om zijn taak te vervullen. Tevens heeft hij het recht op de zetel van de Dienst Vreemdelingenzaken het dossier te raadplegen dat die dienst in voorkomend geval met betrekking tot de aanvrager bijhoudt. Hij kan zich een kopie laten bezorgen van elk stuk van dat dossier dat hij nuttig acht om zijn taak te vervullen. De kopieën worden bij het in artikel 16 bedoelde dossier gevoegd en ter beschikking gesteld van de leden van de kamer van de Commissie, alsook van de aanvrager, zijn advocaat of de derde. De andere leden van de kamer van de Commissie kunnen het in voorkomend geval door de Dienst Vreemdelingenzaken bijgehouden dossier met betrekking tot de aanvrager, raadplegen op de zetel van die dienst.
De voorzitter van de kamer heeft het recht zich door de Raad van State alle nuttige inlichtingen te doen verschaffen met betrekking tot de vaststelling van de in artikel 2, 1º, bedoelde termijn.
Art. 17
De eindbeslissing van de Commissie moet met redenen zijn omkleed en de volgende vermeldingen bevatten :
1º de namen van de leden van de kamer van de Commissie die zitting heeft gehouden, alsook van de op de zitting aanwezige secretaris;
2º de naam, voornamen, land van herkomst, geboorteplaats en -datum van de aanvrager, alsook de datum waarop hij de aanvraag heeft ingediend;
3º het adres van de verblijfplaats van de aanvrager en de datum van de beslissing;
4º in voorkomend geval, de identiteit van de advocaat of van de derde die de aanvrager heeft bijgestaan.
De beslissing wordt ondertekend door de voorzitter van de kamer en de door de op de zitting aanwezige secretaris.
Art. 18
De beslissing van de Commissie wordt binnen de twintig werkdagen volgend op de datum van verschijning van de aanvrager ter kennis gebracht van de minister.
Ze wordt binnen dezelfde termijn betekend aan de aanvrager, die er bij aangetekende brief een kopie van ontvangt.
De termijn om tegen de beslissing van de Commissie beroep in te stellen, gaat in op de dag waarop de aanvrager de aangetekende brief ontvangt.
Art. 19
Er zal niet feitelijk worden overgegaan tot verwijdering in de tijdspanne die verloopt tussen de indiening van de aanvraag en de dag waarop een negatieve beslissing wordt genomen met toepassing van artikel 9, tenzij de openbare orde of de nationale veiligheid dit vereist.
--------------------------------------------------------------------------------
Dit wetsvoorstel neemt de tekst over van een voorstel dat reeds op 2 augustus 2007 in de Senaat werd ingediend (stuk Senaat, nr. 4-135/1 - BZ 2007).
Het beoogt een onbeperkte verblijfsvergunning toe te kennen aan bepaalde categorieën van in België verblijvende vreemdelingen. Het gaat meer bepaald om :
— vreemdelingen die meer dan drie jaar geleden een asielaanvraag, een aanvraag van subsidiaire bescherming of een aanvraag tot gezinshereniging hebben ingediend;
— vreemdelingen die in België duurzame sociale bindingen hebben ontwikkeld;
— vreemdelingen die om redenen die onafhankelijk zijn van hun wil niet kunnen terugkeren naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben.
Volgens de indieners moet de Staat zorgen voor een wettelijke status voor die personen. Daar zijn twee verschillende redenen voor.
De eerste twee categorieën van personen moeten worden geregulariseerd omdat ze al lang genoeg in België verblijven, wat hun wettelijke inburgering in ons land verantwoordt.
De Staat is rechtstreeks verantwoordelijk voor de eerste categorie (mensen die om asiel, subsidiaire bescherming of gezinshereniging hebben verzocht) omdat die personen drie jaar in België verblijven sinds de indiening van hun aanvraag, als gevolg van de onredelijk lange asiel-, subsidiaire beschermings- of gezinsherenigingsprocedure die de Staat zelf heeft ingesteld en waarvan hij de gevolgen moet dragen. De lengte van die procedures (en in het bijzonder van de asielprocedure) leidt tot menselijke drama's, die regelmatig de pers halen. In de meeste gevallen gaat het om de uitwijzing van gezinnen die al vele jaren in België verblijven, die goed geïntegreerd zijn en van wie de kinderen naar school gaan. De betrokkenen moeten daardoor in moeilijke verblijfssituaties leven, vol van rechts- en andere onzekerheden en van geschillen met de instellingen, met alle menselijke ellende van dien. Zoals hieronder vermeld, zullen de meeste van die situaties als gevolg van de hervorming van de asielprocedure van 15 september 2006, die onder andere een antword op het asielverzoek waarborgde binnen het jaar van indiening, in de toekomst worden voorkomen.
Dit wetsvoorstel strekt ertoe te voorzien in een wettelijke regeling van de status van die personen of gezinnen, die niet het slachtoffer mogen zijn van een logge en aanslepende overheidsprocedure. In dat geval neemt de Staat zijn verantwoordelijkheid en verleent hij aan die vreemdelingen een verblijfsrecht, omdat hij niet binnen een redelijke termijn een beslissing heeft kunnen nemen.
Wat de tweede categorie van personen betreft, zijn de indieners van dit wetsvoorstel van mening dat vreemdelingen die kunnen aantonen dat ze in België duurzame sociale bindingen hebben, onder meer omdat ze kunnen bewijzen dat ze sinds meer dan vijf jaar hun hoofdverblijfplaats in België hebben, het voordeel van een regularisatie moeten kunnen genieten. Het gaat om personen van wie de vorige regularisatieaanvraag in het kader van de wet van 22 december 1999 (1) nog steeds niet werd behandeld (zie ook hieronder); ofwel personen die onder het geldingsgebied van de wet van 22 december 1999 vielen, maar die om uiteenlopende redenen (omdat ze niet goed waren ingelicht, de wet niet haden begrepen, bang waren enzovoort), geen regularisatieaanvraag hebben ingediend, ofwel personen die een regularisatieaanvraag hebben ingediend op grond van artikel 9, derde lid (nieuw artikel 9bis) van de wet van 15 december 1980, of nog personen van wie de asielaanvraag werd verworpen en aan wie al dan niet het bevel werd gegeven het grondgebied te verlaten, ofwel ten slotte personen die niet in een van die gevallen verkeren. De Staat heeft de verantwoordelijkheid die mensen, die om uiteenlopende redenen in België verblijven zonder over de nodige documenten te beschikken, uit de illegaliteit en uit de clandestiene netwerken te halen, zodat ze alle rechten verkrijgen die worden toegekend aan iedere wettelijk in België verblijvende persoon en ze tevens de daarmee gepaard gaande verplichtingen kunnen nakomen. Naast het vermoeden van duurzame sociale bindingen in het geval van een hoofdverblijf van minstens vijf jaar in België, moet ook worden verwezen naar de jurisprudentiële criteria die worden toegepast door de Commissie voor regularisatie van 2000 om te bepalen of die bindingen al dan niet bestaan (regelmatig verblijvend kind ten laste, kind dat schoolloopt, loopbaan, bijzondere persoonlijke situatie, deelname aan het verenigings- of cultureel leven enzovoort). De indieners achten het, ter wille van de juridische duidelijkheid, niet nodig de voorwaarde van de humanitaire redenen waarin de wet van 22 december 1999 voorziet te voegen bij die van de duurzame sociale bindingen. Beide voorwaarden blijken in de praktijk immers samen te vallen (2) .
Zwaar zieke personen daarentegen vallen niet onder onderhavig wetsvoorstel, aangezien zij voortaan op grond van de wet van 15 december 1980 gewijzigd bij de wet van 15 september 2006 een verblijfsvergunning kunnen vragen en dus geregulariseerd kunnen worden. Artikel 9ter bepaalt immers dat « De in België verblijvende vreemdeling die beschikt over een identiteitsdocument en die op zodanige wijze lijdt aan een ziekte dat deze ziekte een reëel risico inhoudt voor zijn leven of fysieke integriteit of een reëel risico inhoudt op een onmenselijke of vernederende behandeling wanneer er geen adequate behandeling is in zijn land van herkomst of het land waar hij verblijft, kan een machtiging tot verblijf in het Rijk aanvragen bij de minister of zijn gemachtigde. » (3) .
De laatste mogelijkheid van dit wetsvoorstel gaat over objectieve beletsels tot uitzetting van de vreemdeling, om redenen die los staan van zijn wil en die het gevolg zijn van de algemene toestand in zijn land.
Zoals hiervoor is gepreciseerd, strekt dit wetsvoorstel ertoe aan verschillende categorieën van vreemdelingen een onbeperkt verblijf toe te kennen, hoofdzakelijk om redenen die te maken hebben met de verantwoordelijkheid die de Staat draagt in verband met de aanwezigheid van die mensen op het Belgische grondgebied of om redenen die te maken hebben met de noodzakelijke wettelijke integratie in de Belgische samenleving. Het gaat er in dat laatste geval om die mensen uit de illegaliteit en de clandestiene netwerken te halen.
De illegaal in België verblijvende vreemdelingen worden uit de formele arbeidsmarkt en uit de socialezekerheidsregeling gesloten, met alle risico's en misbruiken van dien, vooral wat huisvesting en arbeid betreft : niet-naleving van de rechten en verplichtingen inzake huisvesting (ongezonde woningen, buitensporig hoge huur enzovoort) of arbeid (geen minimumloon, geen verzekeringen, niet in acht genomen wettelijke arbeidsvoorwaarden).
In dat kader dient men de invloed van de illegalen op de economie te erkennen, zowel op internationaal als op nationaal vlak. Een VN-rapport over wereldwijde migratie onderstreept dat die mensen een aanzienlijke, hoewel grotendeels miskende bijdrage tot de wereldeconomie leveren. De bedragen die de migranten in de ontwikkelde landen naar het buitenland overmaken, lopen jaarlijks op tot 150 miljard USD, wat ongeveer driemaal het bedrag van de ontwikkelingshulp is. Voorts zijn bepaalde economische sectoren in die landen grotendeels afhankelijk geworden van migrantenwerknemers, inclusief die in een onregelmatige situatie; « die sectoren zouden snel ineenstorten mochten ze het zonder hen moeten stellen ». In België is clandestiene arbeid een realiteit in een reeks sectoren (horeca, bouw, enzovoort). Een van de doelstellingen van dit wetsvoorstel is in dat kader het bestaan van illegale arbeid te erkennen en de clandestiene arbeidskrachten in het officiële circuit te integreren.
Zoals het opschrift van dit wetsvoorstel aangeeft, strekt het ertoe een Vaste Commissie voor regularisatie op te richten, waarvan de samenstelling is gebaseerd op het model dat tot stand is gekomen bij de wet van 22 december 1999 betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk. Zelfs al is er bepaalde kritiek geweest over de traagheid van de procedure van 1999-2000, toch onderstrepen alle waarnemers dat het door die Commissie geleverde werk kwalitatief hoogstaand is, getuigt van pragmatisme alsook de procedures in acht heeft genomen.
Anders dan de wet van 1999, die alleen voorzag in een regularisatie die beperkt was in de tijd, organiseert onderhavige tekst niet alleen een regularisatieprocedure voor de mensen zonder papieren van vandaag, maar ook voor personen die hier morgen illegaal zullen verblijven en die op hun beurt het slachtoffer worden van een al te lange asielprocedure of procedure van verzoek tot subsidiaire bescherming. De indieners van dit wetsvoorstel zijn immers overtuigd van de dubbele noodzaak om verder te gaan dan de eenmalige regularisatieprocedure en om duidelijke criteria uit te werken voor een vaste regularisatieprocedure. Die opvatting wordt gedragen door talrijke verenigingen en groeperingen die de vreemdelingen verdedigen.
De procedure tot eenmalige regularisatie heeft dan wel het voordeel veel concrete situaties op te lossen, ze vormt echter geen adequate aanpak op lange termijn van het vraagstuk.
Momenteel heeft het nieuwe artikel 9bis (het vroegere artikel 9.3) van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, betrekking op de verblijfsaanvragen die in België om uitzonderlijke redenen worden ingediend. Dat wetsartikel gaat over de procedurele mogelijkheden en bevoegdheidsregels in verband met de verblijfsaanvragen, maar definieert niet de inhoudelijke criteria die gelden om het verblijfsrecht toe te kennen, behalve voor het geval van zwaar zieke personen. Op die manier behoren de inhoudelijke criteria momenteel deels tot een onduidelijke discretionaire bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken (Dienst Vreemdelingenzaken). Anderdeels worden criteria ingesteld op grond van regels die niet in de wet of het koninklijk besluit zijn opgenomen, maar in interne richtlijnen of omzendbrieven zijn vervat.
Dit wetsvoorstel wil aan die situatie een einde maken door in duidelijke criteria te voorzien. Het laat de vreemdeling evenwel de keuze de regularisatie aan te vragen met toepassing van deze tekst dan wel met toepassing van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980. De indieners gaan er immers van uit dat de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, voort moet blijven beschikken over de mogelijkheid om de regularisatie te verlenen op grond van « uitzonderlijke omstandigheden ».
Het is moeilijk een precieze raming te maken van het door dit wetsvoorstel beoogde aantal personen. Ter vergelijking : de vorige regularisatiecampagne, die maar een beperkte duur had, heeft ongeveer 50 000 personen (meer dan 35 000 dossiers) uit de clandestiniteit gehaald.
In verband met de personen die een asielaanvraag hebben ingediend en die alle beroepsmogelijkheden na drie jaar niet hebben uitgeput, zou dit wetsvoorstel de komende jaren evenwel op veel minder mensen betrekking moeten hebben, rekening houdend met de wijziging van de wet van 15 december 1980 door de wet van 15 september 2006. Dit voorstel sluit immers aan bij de recente hervorming van het vreemdelingenrecht, die een snellere, eenvoudigere procedure organiseert, met meer aandacht voor de rechten van de vreemdelingen. Een van de belangrijkste verbeteringen is dat men de asielzoekers waarborgt dat hun verzoek behandeld wordt binnen het jaar waarin het is ingediend, zodat de vele menselijke drama's die men nu kent voorkomen worden en dat het aantal personen dat vervolgens een regularisatie kan eisen op grond van de criteria van dit wetsvoorstel, stijgt.
De indieners van deze tekst gaan er algemeen van uit dat de instelling van de Vaste Commissie voor regularisatie en het doorvoeren van de door de regering ingestelde hervorming noodzakelijkerwijs gepaard moeten gaan met de versterking van de strijd tegen de criminele organisaties die zich schuldig maken aan mensenhandel en met de strikte toepassing van de wetten met betrekking tot het werk en de huisvesting. Huisjesmelkers en ondernemingen die werk verschaffen aan illegale immigranten, moeten systematisch worden vervolgd en daadwerkelijk worden gestraft.
Dit wetsvoorstel stelt een aantal gedetailleerde regels op met betrekking tot het inleiden en het onderzoek van de aanvraag, die in ruime mate zijn ingegeven door het koninklijk besluit van 5 januari 2000 betreffende de samenstelling en de werking van de Commissie voor regularisatie en houdende de uitvoering van de wet van 22 december 1999. De tekst voert niettemin een aantal nieuwigheden in, bijvoorbeeld de openbaarheid van de zittingen. De procedure waarin onderhavig wetsvoorstel voorziet geeft de Vaste Commissie voor regularisatie een ruimere bevoegdheid dan in de wet van 22 december 1999. Het is immers de Commissie die over de aanvraag beslist, op grond van het niet dwingend advies van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied. Er werd tevens in een reeks precieze termijnen voorzien, teneinde al te grote vertragingen te voorkomen.
Tiana, я же уже здесь писала. Что я от этого государства ничего не прошу и не требую. У всех свои причины находиться здесь и я никого не собираюсь унижать или оскорблять. Каждый выбирает свою дорогу в жизни. Если бы я хотела я бы сдавалась по беженству или бегала по врачам.
Если бы я планировала все эти процедуры - я бы изучила все и уж поверьте до сих пор не была в такой ситуации.
Я не приехала за куском хлеба в эту страну и мне не нужно учить детей. Поэтому я приму то решение которое будет по моему делу.
Вы свое время не тратьте чтобы мне что-то объяснять.
Euroantik, я очень благодарна Вам за ответ который вы пишете. Читая Ваши сообщения исходит человеческое понимание.
Спасибо огромное Вам. Надеюсь еще попытаться найти выход. Ну если не получится. Значит так и должно быть. Волосы на себе я рвать не собираюсь из-за того что я не буду жить в Бельгии. Беженство или мед. процедура - это не для меня.
В четверг пойду на консультацию к адвокату - посмотрим какую она сказку расскажет.
Euroantik, благодарю вас за то что вы уделили свое время чтобы мне ответить.
Я все это тоже знаю..... В любом случае я приму решение для себя.....
Так если его досье рассматривали в 2012 году по регуляризации 9бис - ему дали. Мне же не ответил совсем.
Просто не понятная ситуация. Министерство в курсе моего пребывания по этому адресу. Они могли давно дать решение.
Тем более что они должны же были дать решение и по мне. Тем более что я не подходила под пункты данной инструкции.
Как раз намного легче было это сделать. Почему я до сих пор здесь? Ну есть же какие-то объяснения?
Самое интересно - вся цепочка власти - все знают мой адрес от Министерства- гемента и полиции.
Почему так?
По остальной ситуации я все поняла уже. Все участвующие в разговоре мне обяъснили.
MAndaRINA , я же написала что на воссоединение нужно много времени. Лучше на месте что-то порешать если действительно есть шанс. Не будет -значит моя жизнь продолжиться там откуда я приехала. Партнер не против любую ситуацию рассмотреть и оплачивать - лишь мне было хорошо.
Marina квартира есть. Мы нашли у частника. Партнер арендовать будет. Я не знаю может и пропишет хозяин. Акак мой партнер раньше не имея документы был прописан в гементе много лет? Мы не пользовались квартирами ОСМВ. А если дадут позже-нам ассистент сказал что прописать не пропишут в соц.жилье но жить разрешат.
Ir, я ничего не требую...... Адвокат сказал что возможно решить вопрос - я осталась.....
Но насчет того что меня никто не звал. Так те кто с документами теперь могут людям так говорить. Вы же теперь выше сортом.
Но забыли когда-то что вы тоже были без документов..... И так же ждали и надеялись.
Может у вас другая история.
Здесь все нелегалы были. Однако из нелегалов превращаются в легальных... Кому как повезет. Поэтому те кто высказывают свое мнения - я беру только к сведению....
Ян вот смотрите что прислали после всех запросов из Службы иностранцев.
Это как она отвечает моему адвокату или ее уполномоченный. Не важно. Фамилия ее стоит и роспись.
Ik heb uw schrijven van 25 juli 2013 met veel aandacht gelezen.
Gelet op het feit dat het gaat om een individueel dossier heb ik uw schrijven overgemaakt aan mijn administratie de Dienst Vreemdelingzaken met de vraag uw verzoek te willen onderzoeken en u op de hoogte te houden van het gevolg dat eraan wordt verleend.
Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, keken ik
Ян да нет. Адвокат так не говорит что досье открыто. Поэтому он и открывает новую процедуру.
А вообще он сказал что если не ждать. То возвращаться в Россию и делать визу в Бельгию. А потом сдаваться.
Ноя конечно этого делать не буду. У меня не 10 жизней чтобы скитаться из стороны в сторону....
Уважаемая Марина. Дело в том чтобы получить гражданство ему нужно еще 3 года. Он всего 2 года как получил вид на жительство. Сами понимаете что наверное я быстрее дождусь ответа с регуляризации чем дождаться его гражданство:)))
Спасибо и Вам за внимание.
Посмотрю. Еще проконсультируюсь у других адвокатов. Посмотрим что они скажут. Что можно сделать. Просто сейчас я думаю что кроме судебного иска ничего уже не добьешься. Смысла нет ждать ответа с министерства. Я думаю нужно найти такого адвоката который именно работает с судами и может добиться хорошего ответа.
Если бы их правда с позиции бельгийского закона была на их стороне - уже давно дали негатив и предписание покинуть страну.
А они уже сколько молчат. Не позитива - не негатив не дают.
Ведь существуют сроки рассмотрения любой процедуры. И адвокаты знают это. Если они не дают в назначенное время ответ - адвокат имеет право подать судебный иск.
Ангел22 Вы не понимаете мою ситуацию изначально. Когда началась регуляризация 2009 года - мой партнер взял меня на свое досье и мы шли уже как пара. Т.е. нас адвокат подал вместе 15 сентября 2009 года. Я шла по регуляризации с ним. Когда рассматривали досье - нас проверяли как пару. И документы участковый спрашивал и заполнял формуляр на нас двоих. И в гементе мы так же числимся как пара. Тогда мы жили как fetellijk samenwonen. А уже потом оформили в гементе как wettelijk samenwonen.
Потом ему дают документы по регуляризации 9бис. А мне нет. Ну вы сами рассудите если я шла вместе с ним на досье.
Вопрос по регуляризации 2009 года не решен. Т.е. не ответили пока.
А сейчас уже на основании регистрированного совместного проживания адвокат открывает новую регуляризацию. Вот и все.
Все что вы пишете по воссоединению - я знаю. Меня этот вариант не устраивает потому что тогда мне придется вернуться в Россию. Почти 5.5. лет - для меня важны. Я же не молодая чтобы разбрасываться годами. Для меня эти годы - почти пол жизни....
Когда я получу решение покинуть страну - я это сделаю. А так с вашей позиции что меня никто не заставлял здесь жить все эти годы - решаю я сама сколько и где мне находиться....
Все кто отозвался на мою просьбу и дал свои советы - спасибо....
Sapfira, в том-то и дело что у вас будущий муж был бельгийцем. А у меня партнер имеет 5-ку. Он не гражданин Бельгии. Но все равно спасибо что предложили свой вариант....
Ангел22, значит 5 летнее проживание в бельгии- офиц. совместное проживание-курс языка-это не есть условия для подачи регуляризации? Ведь министерство знает мое местонахождение. Дали бы решение покинуть страну. Но почему этого не происходит?
А разве официальное совместное проживание не есть право просить регуляризацию?
С гемента есть бумага - там мы расписались. Контроль был участкового перед тем как в гементе расписались.
Есть результаты уровня нидерландского со справкой. Мне не дают диплом потому что я нелегал но учусь как свободный студент. Меня переводят на другой уровень согласно экзаменам.
Все мои подтверждения.
Я не утверждаю что я права. Я хочу пообщаться и понять свою ситуацию. Волосы я на своей голове рвать из-за того что не получу документы не собираюсь. Не дадут - значит такая моя судьба.
Скажите а если я получу прописку на условии аренды квартиры и будет контракт -это будет плюс по процедуре?
Меня же может хозяин в гементе прописать?
Есть доказательства что я учусь в государственной школе СВО на 2.3.
А что еще нужно при незаконном проживании?
Есть бумага заверенная в гементе о совместном проживании.
Будет контракт на аренду и прописка. Этого мало для регуляризации чтобы ее стали рассматривать?
Ir, спасибо Вам. Да вроде по запросам я вижу что он посылал по месту назначения;
1. Dienst Vreemdelingenzaken en Ter attentie van de staatssecretaris Maggie De BLOCK.
2. Attache FOD Binnenlandse Zaken-Dienst Vreemdelingenzaken Jeroen Belis.
Впервом случае и служба ответила и сама Маги со своим фирменным бланком.
gambrinus, мне так сказал адвокат. Но есть их юридический сайт, с которым они работают по всем процедурам. Я пыталась туда зайти но он платный и видимо простые люди не смогут им пользоваться.
Я бы конечно хотела все же выяснить на сколько процентов реально можно решить мой вопрос по этой регуляризации.
Я ведь никак не пойму. Зачем тогда написали Женевскую Конвенцию. Зачем опираются на этот документ если она не работает?
Ведь решают же вопросы не через министерство если они не отвечают. Есть суды... Какая разница какой вопрос нужно решать.
этот вариант я думала. но мне же тогда придется возвратиться в Россию... и ждать. когда они дадут разрешение на визу. На практике по воссоединению не так все легко. Люди ждут долго.
А куда же эти годы деть? Ведь уже 6 год пошел...
В критериях 2009 года есть такой пункт когда партнер получает карту и на сожительницу при совместном проживании и браке распространяется так же. Я не помню кажется 2.8 пункт....Так сколько таких людей было которые так получали карты...
Бедные женщины. Как вас жизнь обделила. Дала вам стабильность в Бельгии в виде паспорта. А не дала женского счастья и удовлетворения в жизни. То то вы лаите как злые собаки которые обозлены на весь мир.
Приехали в Европу и открыли только глаза. Слава богу что вы узнали что такое стабильность живя в Европе.
Из грязи в князи....
никого я не собираюсь обманывать.
вы ян не переживайте. не зная моей ситуации полностью не нужно делать выводы о человеке.
и клеится я ни к кому не собираюсь. если придется соберусь и уеду. уж поверьте куда я вернусь
мне не нужно ничего ждать . все для жизни есть
LanaSant да пусть говорит сколько хочет.
Ездить на машине и иметь квартиру где-нибудь на окраине Москвы -вот уж стабильность.
Были провинциалкой попали в нужное время в "стабильную точку".
А душу и порядочность можно иметь и не имея стабильного положения.
Так что не зарекайтесь и не хвастайтесь своим положением.
Это не главное в жизни ...
Флаг вам в руки и я рада что вы нашли в Бельгии свою стабильную точку которая называется "бельгиец" .
Откуда вы знаете стабильно у меня в жизни или нет? Дай бог чтобы у вас было столько сколько имею я в своем возрасте.
Удачи вам в бельгийской точке.... Не будьте такой озлобленной... Наверное ваша стабильность убила в вас человечность.
заинтересованы все люди кто хочет для себя стабильности ... не только вы люди....
что-то все равно примут по тем кто уже больше 5 лет...
Где написано что сенат не одобрил этот законопроект. Есть официальное решение.
Ну если уничтожила зачем тогда на сайте сената этот проект держат?
Если эти проекты 2013-2014 гг. значит они готовы к подписанию?
ну посмотрим. время покажет
никто не пудрил мне мозги
http://www.senate.be/www/?MIval=/Statistieken/StatistiekDetail&ZITTING=236&STATT...
этот проект здесь Wetsvoorstel betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk en tot oprichting van een Vaste Regularisatiecommissie
я читала статьи других адвокатов и они тоже писали что проекты готовы и ждут подписания.
это новый проект. так что Ян не мутите воду
это новое потому что комиссия создана недавно.
это проект а не закон. он еще не подписан
WETSVOORSTEL
--------------------------------------------------------------------------------
Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2
Onverminderd de toepassing van artikel 9 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, is deze wet van toepassing op de aanvragen tot regularisatie van verblijf die ingediend worden door vreemdelingen die reeds daadwerkelijk in België verbleven en die op het ogenblik van de aanvraag :
1º hetzij meer dan drie jaar geleden de erkenning van de status van vluchteling of de subsidiaire beschermingsstatus of een gezinshereniging hebben aangevraagd, zonder een uitvoerbare beslissing te hebben ontvangen, of zonder dat de Raad van State zich over die uitvoerbare beslissing heeft uitgesproken;
2º hetzij om redenen onafhankelijk van hun wil, niet kunnen terugkeren naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben;
3º hetzij duurzame sociale bindingen in België hebben uitgebouwd, die alleen behouden kunnen blijven als zij over een verblijfsvergunning beschikken.
Art. 3
Er wordt een Vaste Commissie voor regularisatie opgericht, hierna « de Commissie » genoemd, die bestaat uit enerzijds kamers die elk zijn samengesteld uit een magistraat of een gewezen magistraat, of nog, een lid of een gewezen lid van een administratief rechtsorgaan, een advocaat en een afgevaardigde van een erkende niet-gouvernementele organisatie die actief is op het vlak van de mensenrechten, en anderzijds uit een secretariaat.
Een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad bepaalt de wijze waarop de leden van de commissie worden aangesteld, de procedure- en werkingsregels ervan, alsook de onderzoeksmiddelen waarover ze beschikt.
Art. 4
De aanvraag tot regularisatie wordt ingediend bij de burgemeester of diens gemachtigde van de plaats waar de aanvrager verblijft, en wordt overgezonden aan de Commissie.
De Commissie legt de aanvraag voor aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, en doet vervolgens een uitspraak. In geval van een gunstige beslissing door de Commissie, verleent de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, een verblijfsvergunning voor onbeperkte tijd.
Art. 5
De in artikel 2 bedoelde vreemdelingen die naar het oordeel van de Commissie, op advies van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, een gevaar betekenen voor de openbare orde of de nationale veiligheid, zijn van de toepassing van deze wet uitgesloten.
Art. 6
De burgemeester, of diens gemachtigde, van de plaats waar de aanvrager verblijft, bezorgt de aanvrager binnen acht dagen een ontvangstbewijs voor de aanvraag en zendt ze, binnen acht dagen volgend op de ontvangst, over aan de Commissie.
Art. 7
Het bij de aanvraag gevoegde dossier moet volgende elementen omvatten :
1º een bewijsstuk waaruit blijkt dat de aanvrager bekend is bij een bestuur of een openbare dienst, zoals de Dienst Vreemdelingenzaken, een politiedienst, een gemeentebestuur of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hetzij bij een instelling, zoals een ziekenhuis of een school;
2º de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, nationaliteit, burgerlijke staat en samenstelling van het gezin van de aanvrager;
3º een kopie van de vereiste identiteits- en reisdocumenten, met name het paspoort dat eventueel is voorzien van een visum of, bij ontstentenis daarvan, elk ander document aan de hand waarvan de identiteit van de aanvrager kan worden vastgesteld;
4º de vermelding van de verblijfplaats van de aanvrager en de vermelding van het adres waar hij woonplaats moet kiezen in het kader van de procedure;
5º voor de in artikel 2, 1º, bedoelde vreemdelingen, het dossiernummer bij de Dienst Vreemdelingenzaken en, in de veronderstelling dat een beroep is ingesteld bij de Raad van State, het rolnummer van dat dossier;
6º voor de in artikel 2, 2º, bedoelde vreemdelingen, een schriftelijke verklaring en de eventuele stukken die de redenen aangeven waarom zij, onafhankelijk van hun wil, niet kunnen terugkeren naar het land of de landen waar ze vóór hun aankomst in België gewoonlijk verbleven hebben, noch naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben, noch naar hun land van herkomst;
7º voor de in artikel 2, 3º, bedoelde vreemdelingen, het bewijs dat zij duurzame sociale bindingen in België hebben uitgebouwd, dat met alle rechtsmiddelen mag worden geleverd. Personen die aantonen dat zij hun hoofdverblijf sedert minstens vijf jaar in België hebben gehad, worden evenwel geacht over duurzame sociale bindingen te beschikken. Een verblijf op grond van een toeristenvisum, alsook een verblijfsvergunning voor studenten, komen niet in aanmerking bij de berekening van die periode.
Art. 8
De oproepingen, brieven en beslissingen van de Commissie worden rechtsgeldig bezorgd op het in artikel 7, 4º, bedoelde adres, per gewone post en, met toepassing van artikel 25 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, via de diensten van de politiezone waar de aanvrager verblijft.
Elke adreswijziging moet onmiddellijk per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs worden meegedeeld aan de burgemeester of diens gemachtigde van de plaats waar de aanvrager verblijft, die de adreswijziging binnen acht dagen aan de Commissie bezorgt.
Art. 9
§ 1. Het secretariaat van de Commissie heeft met name tot taak na te gaan of de ingediende dossiers in gereedheid zijn om aan de Commissie te worden bezorgd, alsook het advies in te winnen van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen acht dagen na ontvangst van de aanvraag.
§ 2. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier onvolledig is, stelt het de aanvrager daarvan in kennis per aangetekende brief; deze beschikt over een termijn van één maand, eenmaal hernieuwbaar op verzoek van de betrokkene, om de ontbrekende stukken per aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs aan het secretariaat van de Commissie te bezorgen.
Als het dossier na afloop van die termijn nog steeds onvolledig is, stelt het secretariaat de Commissie daarvan in kennis, waarop die de aanvraag onontvankelijk verklaart.
De beslissing van de Commissie wordt aan de betrokkene meegedeeld.
§ 3. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het gunstige advies van de minister, en dat prima facie blijkt dat de aanvraag kan leiden tot een gunstige beslissing, bezorgt het secretariaat de aanvraag aan de minister, die een verblijfsvergunning verleent.
Indien het advies van de minister negatief is, maakt het secretariaat de aanvraag aanhangig bij een kamer van de Commissie. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag. De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
§ 4. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het advies van de minister, maar dat prima facie blijkt dat de aanvraag niet kan leiden tot een gunstig advies van het secretariaat, wordt de aanvraag bij een kamer van de Commissie aanhangig gemaakt. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag.
De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
§ 5. Wanneer het secretariaat van de Commissie vaststelt dat het bij de aanvraag gevoegde dossier volledig is, dat het in het bezit is van het advies van de minister, maar dat het dossier stukken bevat die aanleiding kunnen geven tot betwisting, wordt de aanvraag bij een kamer van de Commissie aanhangig gemaakt. Na een procedure op tegenspraak spreekt de kamer zich uit over de aanvraag.
De beslissing van de Commissie wordt meegedeeld aan de betrokkene en aan de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Wanneer de beslissing gunstig is, verleent de minister een verblijfsvergunning.
Art. 10
De minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, beschikt, vanaf de ontvangstdatum van de brief van het secretariaat van de Commissie waarin om zijn advies wordt verzocht, over een termijn van zes maanden om dat advies uit te brengen.
De minister of diens gemachtigde kan het door de aanvrager ingediende dossier op het secretariaat van de Commissie raadplegen of vragen dat hem een kopie ervan wordt bezorgd.
Ingeval voor de Commissie debatten op tegenspraak plaatsvinden, kan de minister of diens gemachtigde vragen tijdens die debatten te worden gehoord.
Zo de minister verzuimt binnen de in het eerste lid bedoelde termijn een advies uit te brengen, kan de Commissie zich zonder dat advies over de aanvraag uitspreken.
Art. 11
De aanvraag wordt onderzocht binnen één jaar na de indiening ervan overeenkomstig artikel 4, dan wel binnen één jaar na de overzending van het volledige dossier met de overeenkomstig artikel 9, § 2, aan de aanvraag toegevoegde stukken.
Bij ontstentenis van een antwoord binnen die termijn, wordt de beslissing van de Commissie geacht gunstig te zijn.
Art. 12
De Commissie roept de aanvrager op overeenkomstig artikel 8 en in alle gevallen waarin deze wet een procedure op tegenspraak vereist. Ze stelt de aanvrager in kennis van het advies van het secretariaat of van het met toepassing van artikel 9 uitgebrachte advies van de minister.
Tussen de oproeping en de verschijning van de aanvrager voor een kamer van de Commissie moet een termijn van ten minste tien werkdagen liggen.
Art. 13
De aanvrager kan zich laten bijstaan door een advocaat naar keuze of, zo hij onvoldoende middelen heeft om een raadsman te betalen, door een advocaat die het bureau voor juridische bijstand aanwijst, dan wel door een derde.
Art. 14
De procedure voor de kamers van de Commissie is een mondelinge procedure.
De procedure wordt gevoerd in een van de landstalen waarin de aanvrager zijn aanvraag heeft ingediend. Zo de aanvrager de taal van de procedure onvoldoende begrijpt, wijst de voorzitter op zijn verzoek een tolk aan die de eed aflegt overeenkomstig artikel 37 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
Ingeval de aanvrager zonder geldige reden verzuimt te verschijnen, wordt hij geacht van zijn aanvraag af te zien.
Art. 15
Ten minste acht werkdagen voor de zittingsdag kunnen de leden van de door de Commissie aangewezen kamer, de aanvrager en de advocaat of de derde die hem bijstaat, op het secretariaat van de Commissie kennis nemen van het dossier met betrekking tot de aanvrager.
Dat dossier bevat met name :
1º het aanvraagformulier;
2º het dossier dat overeenkomstig artikel 3 van deze wet door de aanvrager bij de aanvraag moet worden gevoegd;
3º de nota die het secretariaat van de Commissie met betrekking tot de aanvrager heeft opgesteld;
4º het advies dat de minister of diens gemachtigde overeenkomstig artikel 9 heeft uitgebracht;
Art. 16
De zittingen van de kamers van de Commissie zijn openbaar, tenzij de aanvrager een zitting met gesloten deuren eist.
De voorzitter van de kamer handhaaft de orde tijdens de zitting.
De voorzitter van de kamer heeft het recht zich door eender welke Belgische instantie alle informatie te doen bezorgen die hij nuttig acht om zijn taak te vervullen. Tevens heeft hij het recht op de zetel van de Dienst Vreemdelingenzaken het dossier te raadplegen dat die dienst in voorkomend geval met betrekking tot de aanvrager bijhoudt. Hij kan zich een kopie laten bezorgen van elk stuk van dat dossier dat hij nuttig acht om zijn taak te vervullen. De kopieën worden bij het in artikel 16 bedoelde dossier gevoegd en ter beschikking gesteld van de leden van de kamer van de Commissie, alsook van de aanvrager, zijn advocaat of de derde. De andere leden van de kamer van de Commissie kunnen het in voorkomend geval door de Dienst Vreemdelingenzaken bijgehouden dossier met betrekking tot de aanvrager, raadplegen op de zetel van die dienst.
De voorzitter van de kamer heeft het recht zich door de Raad van State alle nuttige inlichtingen te doen verschaffen met betrekking tot de vaststelling van de in artikel 2, 1º, bedoelde termijn.
Art. 17
De eindbeslissing van de Commissie moet met redenen zijn omkleed en de volgende vermeldingen bevatten :
1º de namen van de leden van de kamer van de Commissie die zitting heeft gehouden, alsook van de op de zitting aanwezige secretaris;
2º de naam, voornamen, land van herkomst, geboorteplaats en -datum van de aanvrager, alsook de datum waarop hij de aanvraag heeft ingediend;
3º het adres van de verblijfplaats van de aanvrager en de datum van de beslissing;
4º in voorkomend geval, de identiteit van de advocaat of van de derde die de aanvrager heeft bijgestaan.
De beslissing wordt ondertekend door de voorzitter van de kamer en de door de op de zitting aanwezige secretaris.
Art. 18
De beslissing van de Commissie wordt binnen de twintig werkdagen volgend op de datum van verschijning van de aanvrager ter kennis gebracht van de minister.
Ze wordt binnen dezelfde termijn betekend aan de aanvrager, die er bij aangetekende brief een kopie van ontvangt.
De termijn om tegen de beslissing van de Commissie beroep in te stellen, gaat in op de dag waarop de aanvrager de aangetekende brief ontvangt.
Art. 19
Er zal niet feitelijk worden overgegaan tot verwijdering in de tijdspanne die verloopt tussen de indiening van de aanvraag en de dag waarop een negatieve beslissing wordt genomen met toepassing van artikel 9, tenzij de openbare orde of de nationale veiligheid dit vereist.
20 juli 2010.
нет. это новый проект. не выдумывайте
TOELICHTING
--------------------------------------------------------------------------------
Dit wetsvoorstel neemt de tekst over van een voorstel dat reeds op 2 augustus 2007 in de Senaat werd ingediend (stuk Senaat, nr. 4-135/1 - BZ 2007).
Het beoogt een onbeperkte verblijfsvergunning toe te kennen aan bepaalde categorieën van in België verblijvende vreemdelingen. Het gaat meer bepaald om :
— vreemdelingen die meer dan drie jaar geleden een asielaanvraag, een aanvraag van subsidiaire bescherming of een aanvraag tot gezinshereniging hebben ingediend;
— vreemdelingen die in België duurzame sociale bindingen hebben ontwikkeld;
— vreemdelingen die om redenen die onafhankelijk zijn van hun wil niet kunnen terugkeren naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben.
Volgens de indieners moet de Staat zorgen voor een wettelijke status voor die personen. Daar zijn twee verschillende redenen voor.
De eerste twee categorieën van personen moeten worden geregulariseerd omdat ze al lang genoeg in België verblijven, wat hun wettelijke inburgering in ons land verantwoordt.
De Staat is rechtstreeks verantwoordelijk voor de eerste categorie (mensen die om asiel, subsidiaire bescherming of gezinshereniging hebben verzocht) omdat die personen drie jaar in België verblijven sinds de indiening van hun aanvraag, als gevolg van de onredelijk lange asiel-, subsidiaire beschermings- of gezinsherenigingsprocedure die de Staat zelf heeft ingesteld en waarvan hij de gevolgen moet dragen. De lengte van die procedures (en in het bijzonder van de asielprocedure) leidt tot menselijke drama's, die regelmatig de pers halen. In de meeste gevallen gaat het om de uitwijzing van gezinnen die al vele jaren in België verblijven, die goed geïntegreerd zijn en van wie de kinderen naar school gaan. De betrokkenen moeten daardoor in moeilijke verblijfssituaties leven, vol van rechts- en andere onzekerheden en van geschillen met de instellingen, met alle menselijke ellende van dien. Zoals hieronder vermeld, zullen de meeste van die situaties als gevolg van de hervorming van de asielprocedure van 15 september 2006, die onder andere een antword op het asielverzoek waarborgde binnen het jaar van indiening, in de toekomst worden voorkomen.
Dit wetsvoorstel strekt ertoe te voorzien in een wettelijke regeling van de status van die personen of gezinnen, die niet het slachtoffer mogen zijn van een logge en aanslepende overheidsprocedure. In dat geval neemt de Staat zijn verantwoordelijkheid en verleent hij aan die vreemdelingen een verblijfsrecht, omdat hij niet binnen een redelijke termijn een beslissing heeft kunnen nemen.
Wat de tweede categorie van personen betreft, zijn de indieners van dit wetsvoorstel van mening dat vreemdelingen die kunnen aantonen dat ze in België duurzame sociale bindingen hebben, onder meer omdat ze kunnen bewijzen dat ze sinds meer dan vijf jaar hun hoofdverblijfplaats in België hebben, het voordeel van een regularisatie moeten kunnen genieten. Het gaat om personen van wie de vorige regularisatieaanvraag in het kader van de wet van 22 december 1999 (1) nog steeds niet werd behandeld (zie ook hieronder); ofwel personen die onder het geldingsgebied van de wet van 22 december 1999 vielen, maar die om uiteenlopende redenen (omdat ze niet goed waren ingelicht, de wet niet haden begrepen, bang waren enzovoort), geen regularisatieaanvraag hebben ingediend, ofwel personen die een regularisatieaanvraag hebben ingediend op grond van artikel 9, derde lid (nieuw artikel 9bis) van de wet van 15 december 1980, of nog personen van wie de asielaanvraag werd verworpen en aan wie al dan niet het bevel werd gegeven het grondgebied te verlaten, ofwel ten slotte personen die niet in een van die gevallen verkeren. De Staat heeft de verantwoordelijkheid die mensen, die om uiteenlopende redenen in België verblijven zonder over de nodige documenten te beschikken, uit de illegaliteit en uit de clandestiene netwerken te halen, zodat ze alle rechten verkrijgen die worden toegekend aan iedere wettelijk in België verblijvende persoon en ze tevens de daarmee gepaard gaande verplichtingen kunnen nakomen. Naast het vermoeden van duurzame sociale bindingen in het geval van een hoofdverblijf van minstens vijf jaar in België, moet ook worden verwezen naar de jurisprudentiële criteria die worden toegepast door de Commissie voor regularisatie van 2000 om te bepalen of die bindingen al dan niet bestaan (regelmatig verblijvend kind ten laste, kind dat schoolloopt, loopbaan, bijzondere persoonlijke situatie, deelname aan het verenigings- of cultureel leven enzovoort). De indieners achten het, ter wille van de juridische duidelijkheid, niet nodig de voorwaarde van de humanitaire redenen waarin de wet van 22 december 1999 voorziet te voegen bij die van de duurzame sociale bindingen. Beide voorwaarden blijken in de praktijk immers samen te vallen (2) .
Zwaar zieke personen daarentegen vallen niet onder onderhavig wetsvoorstel, aangezien zij voortaan op grond van de wet van 15 december 1980 gewijzigd bij de wet van 15 september 2006 een verblijfsvergunning kunnen vragen en dus geregulariseerd kunnen worden. Artikel 9ter bepaalt immers dat « De in België verblijvende vreemdeling die beschikt over een identiteitsdocument en die op zodanige wijze lijdt aan een ziekte dat deze ziekte een reëel risico inhoudt voor zijn leven of fysieke integriteit of een reëel risico inhoudt op een onmenselijke of vernederende behandeling wanneer er geen adequate behandeling is in zijn land van herkomst of het land waar hij verblijft, kan een machtiging tot verblijf in het Rijk aanvragen bij de minister of zijn gemachtigde. » (3) .
De laatste mogelijkheid van dit wetsvoorstel gaat over objectieve beletsels tot uitzetting van de vreemdeling, om redenen die los staan van zijn wil en die het gevolg zijn van de algemene toestand in zijn land.
Zoals hiervoor is gepreciseerd, strekt dit wetsvoorstel ertoe aan verschillende categorieën van vreemdelingen een onbeperkt verblijf toe te kennen, hoofdzakelijk om redenen die te maken hebben met de verantwoordelijkheid die de Staat draagt in verband met de aanwezigheid van die mensen op het Belgische grondgebied of om redenen die te maken hebben met de noodzakelijke wettelijke integratie in de Belgische samenleving. Het gaat er in dat laatste geval om die mensen uit de illegaliteit en de clandestiene netwerken te halen.
De illegaal in België verblijvende vreemdelingen worden uit de formele arbeidsmarkt en uit de socialezekerheidsregeling gesloten, met alle risico's en misbruiken van dien, vooral wat huisvesting en arbeid betreft : niet-naleving van de rechten en verplichtingen inzake huisvesting (ongezonde woningen, buitensporig hoge huur enzovoort) of arbeid (geen minimumloon, geen verzekeringen, niet in acht genomen wettelijke arbeidsvoorwaarden).
In dat kader dient men de invloed van de illegalen op de economie te erkennen, zowel op internationaal als op nationaal vlak. Een VN-rapport over wereldwijde migratie onderstreept dat die mensen een aanzienlijke, hoewel grotendeels miskende bijdrage tot de wereldeconomie leveren. De bedragen die de migranten in de ontwikkelde landen naar het buitenland overmaken, lopen jaarlijks op tot 150 miljard USD, wat ongeveer driemaal het bedrag van de ontwikkelingshulp is. Voorts zijn bepaalde economische sectoren in die landen grotendeels afhankelijk geworden van migrantenwerknemers, inclusief die in een onregelmatige situatie; « die sectoren zouden snel ineenstorten mochten ze het zonder hen moeten stellen ». In België is clandestiene arbeid een realiteit in een reeks sectoren (horeca, bouw, enzovoort). Een van de doelstellingen van dit wetsvoorstel is in dat kader het bestaan van illegale arbeid te erkennen en de clandestiene arbeidskrachten in het officiële circuit te integreren.
Zoals het opschrift van dit wetsvoorstel aangeeft, strekt het ertoe een Vaste Commissie voor regularisatie op te richten, waarvan de samenstelling is gebaseerd op het model dat tot stand is gekomen bij de wet van 22 december 1999 betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk. Zelfs al is er bepaalde kritiek geweest over de traagheid van de procedure van 1999-2000, toch onderstrepen alle waarnemers dat het door die Commissie geleverde werk kwalitatief hoogstaand is, getuigt van pragmatisme alsook de procedures in acht heeft genomen.
Anders dan de wet van 1999, die alleen voorzag in een regularisatie die beperkt was in de tijd, organiseert onderhavige tekst niet alleen een regularisatieprocedure voor de mensen zonder papieren van vandaag, maar ook voor personen die hier morgen illegaal zullen verblijven en die op hun beurt het slachtoffer worden van een al te lange asielprocedure of procedure van verzoek tot subsidiaire bescherming. De indieners van dit wetsvoorstel zijn immers overtuigd van de dubbele noodzaak om verder te gaan dan de eenmalige regularisatieprocedure en om duidelijke criteria uit te werken voor een vaste regularisatieprocedure. Die opvatting wordt gedragen door talrijke verenigingen en groeperingen die de vreemdelingen verdedigen.
De procedure tot eenmalige regularisatie heeft dan wel het voordeel veel concrete situaties op te lossen, ze vormt echter geen adequate aanpak op lange termijn van het vraagstuk.
Momenteel heeft het nieuwe artikel 9bis (het vroegere artikel 9.3) van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, betrekking op de verblijfsaanvragen die in België om uitzonderlijke redenen worden ingediend. Dat wetsartikel gaat over de procedurele mogelijkheden en bevoegdheidsregels in verband met de verblijfsaanvragen, maar definieert niet de inhoudelijke criteria die gelden om het verblijfsrecht toe te kennen, behalve voor het geval van zwaar zieke personen. Op die manier behoren de inhoudelijke criteria momenteel deels tot een onduidelijke discretionaire bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken (Dienst Vreemdelingenzaken). Anderdeels worden criteria ingesteld op grond van regels die niet in de wet of het koninklijk besluit zijn opgenomen, maar in interne richtlijnen of omzendbrieven zijn vervat.
Dit wetsvoorstel wil aan die situatie een einde maken door in duidelijke criteria te voorzien. Het laat de vreemdeling evenwel de keuze de regularisatie aan te vragen met toepassing van deze tekst dan wel met toepassing van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980. De indieners gaan er immers van uit dat de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, voort moet blijven beschikken over de mogelijkheid om de regularisatie te verlenen op grond van « uitzonderlijke omstandigheden ».
Het is moeilijk een precieze raming te maken van het door dit wetsvoorstel beoogde aantal personen. Ter vergelijking : de vorige regularisatiecampagne, die maar een beperkte duur had, heeft ongeveer 50 000 personen (meer dan 35 000 dossiers) uit de clandestiniteit gehaald.
In verband met de personen die een asielaanvraag hebben ingediend en die alle beroepsmogelijkheden na drie jaar niet hebben uitgeput, zou dit wetsvoorstel de komende jaren evenwel op veel minder mensen betrekking moeten hebben, rekening houdend met de wijziging van de wet van 15 december 1980 door de wet van 15 september 2006. Dit voorstel sluit immers aan bij de recente hervorming van het vreemdelingenrecht, die een snellere, eenvoudigere procedure organiseert, met meer aandacht voor de rechten van de vreemdelingen. Een van de belangrijkste verbeteringen is dat men de asielzoekers waarborgt dat hun verzoek behandeld wordt binnen het jaar waarin het is ingediend, zodat de vele menselijke drama's die men nu kent voorkomen worden en dat het aantal personen dat vervolgens een regularisatie kan eisen op grond van de criteria van dit wetsvoorstel, stijgt.
De indieners van deze tekst gaan er algemeen van uit dat de instelling van de Vaste Commissie voor regularisatie en het doorvoeren van de door de regering ingestelde hervorming noodzakelijkerwijs gepaard moeten gaan met de versterking van de strijd tegen de criminele organisaties die zich schuldig maken aan mensenhandel en met de strikte toepassing van de wetten met betrekking tot het werk en de huisvesting. Huisjesmelkers en ondernemingen die werk verschaffen aan illegale immigranten, moeten systematisch worden vervolgd en daadwerkelijk worden gestraft.
Dit wetsvoorstel stelt een aantal gedetailleerde regels op met betrekking tot het inleiden en het onderzoek van de aanvraag, die in ruime mate zijn ingegeven door het koninklijk besluit van 5 januari 2000 betreffende de samenstelling en de werking van de Commissie voor regularisatie en houdende de uitvoering van de wet van 22 december 1999. De tekst voert niettemin een aantal nieuwigheden in, bijvoorbeeld de openbaarheid van de zittingen. De procedure waarin onderhavig wetsvoorstel voorziet geeft de Vaste Commissie voor regularisatie een ruimere bevoegdheid dan in de wet van 22 december 1999. Het is immers de Commissie die over de aanvraag beslist, op grond van het niet dwingend advies van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied. Er werd tevens in een reeks precieze termijnen voorzien, teneinde al te grote vertragingen te voorkomen.
У меня распечатка проекта. Но могу подтвердить что это настоящий проект
Благодарю всех!!!!!
Elen Ster, я должна эту ситуацию использовать для регуляризации своей и попросить адвоката написать ее?
Поясните свою мысль пожалуйста.
euroantik, я вам в личку написала
Мне каждый по-своему доступно объяснил.
Все высказали свое мнение. Буду думать.
Спасибо
Tiana, я же уже здесь писала. Что я от этого государства ничего не прошу и не требую. У всех свои причины находиться здесь и я никого не собираюсь унижать или оскорблять. Каждый выбирает свою дорогу в жизни. Если бы я хотела я бы сдавалась по беженству или бегала по врачам.
Если бы я планировала все эти процедуры - я бы изучила все и уж поверьте до сих пор не была в такой ситуации.
Я не приехала за куском хлеба в эту страну и мне не нужно учить детей. Поэтому я приму то решение которое будет по моему делу.
Вы свое время не тратьте чтобы мне что-то объяснять.
Euroantik, я очень благодарна Вам за ответ который вы пишете. Читая Ваши сообщения исходит человеческое понимание.
Спасибо огромное Вам. Надеюсь еще попытаться найти выход. Ну если не получится. Значит так и должно быть. Волосы на себе я рвать не собираюсь из-за того что я не буду жить в Бельгии. Беженство или мед. процедура - это не для меня.
В четверг пойду на консультацию к адвокату - посмотрим какую она сказку расскажет.
Euroantik, благодарю вас за то что вы уделили свое время чтобы мне ответить.
Я все это тоже знаю..... В любом случае я приму решение для себя.....
Так если его досье рассматривали в 2012 году по регуляризации 9бис - ему дали. Мне же не ответил совсем.
Просто не понятная ситуация. Министерство в курсе моего пребывания по этому адресу. Они могли давно дать решение.
Тем более что они должны же были дать решение и по мне. Тем более что я не подходила под пункты данной инструкции.
Как раз намного легче было это сделать. Почему я до сих пор здесь? Ну есть же какие-то объяснения?
Самое интересно - вся цепочка власти - все знают мой адрес от Министерства- гемента и полиции.
Почему так?
По остальной ситуации я все поняла уже. Все участвующие в разговоре мне обяъснили.
Elen Ster, была бы я украинка - может мне ситуация помогла. А так я россиянка. Мы сторона нападающая:)))
MAndaRINA , я же написала что на воссоединение нужно много времени. Лучше на месте что-то порешать если действительно есть шанс. Не будет -значит моя жизнь продолжиться там откуда я приехала. Партнер не против любую ситуацию рассмотреть и оплачивать - лишь мне было хорошо.
Tiiana, а это играет роль при обсуждении моего вопроса?
Marina квартира есть. Мы нашли у частника. Партнер арендовать будет. Я не знаю может и пропишет хозяин. Акак мой партнер раньше не имея документы был прописан в гементе много лет? Мы не пользовались квартирами ОСМВ. А если дадут позже-нам ассистент сказал что прописать не пропишут в соц.жилье но жить разрешат.
Посмотрим что скажут другие адвокаты ....
Ir, я ничего не требую...... Адвокат сказал что возможно решить вопрос - я осталась.....
Но насчет того что меня никто не звал. Так те кто с документами теперь могут людям так говорить. Вы же теперь выше сортом.
Но забыли когда-то что вы тоже были без документов..... И так же ждали и надеялись.
Может у вас другая история.
Здесь все нелегалы были. Однако из нелегалов превращаются в легальных... Кому как повезет. Поэтому те кто высказывают свое мнения - я беру только к сведению....
Ян вот смотрите что прислали после всех запросов из Службы иностранцев.
Это как она отвечает моему адвокату или ее уполномоченный. Не важно. Фамилия ее стоит и роспись.
Ik heb uw schrijven van 25 juli 2013 met veel aandacht gelezen.
Gelet op het feit dat het gaat om een individueel dossier heb ik uw schrijven overgemaakt aan mijn administratie de Dienst Vreemdelingzaken met de vraag uw verzoek te willen onderzoeken en u op de hoogte te houden van het gevolg dat eraan wordt verleend.
Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, keken ik
Верху письма присвоен номер этого дела.
Вот что вы скажите в этом случае
Ян да нет. Адвокат так не говорит что досье открыто. Поэтому он и открывает новую процедуру.
А вообще он сказал что если не ждать. То возвращаться в Россию и делать визу в Бельгию. А потом сдаваться.
Ноя конечно этого делать не буду. У меня не 10 жизней чтобы скитаться из стороны в сторону....
Здесь мне терять нечего....
Уважаемая Марина. Дело в том чтобы получить гражданство ему нужно еще 3 года. Он всего 2 года как получил вид на жительство. Сами понимаете что наверное я быстрее дождусь ответа с регуляризации чем дождаться его гражданство:)))
Спасибо и Вам за внимание.
Посмотрю. Еще проконсультируюсь у других адвокатов. Посмотрим что они скажут. Что можно сделать. Просто сейчас я думаю что кроме судебного иска ничего уже не добьешься. Смысла нет ждать ответа с министерства. Я думаю нужно найти такого адвоката который именно работает с судами и может добиться хорошего ответа.
Если бы их правда с позиции бельгийского закона была на их стороне - уже давно дали негатив и предписание покинуть страну.
А они уже сколько молчат. Не позитива - не негатив не дают.
Ведь существуют сроки рассмотрения любой процедуры. И адвокаты знают это. Если они не дают в назначенное время ответ - адвокат имеет право подать судебный иск.
Ангел22 Вы не понимаете мою ситуацию изначально. Когда началась регуляризация 2009 года - мой партнер взял меня на свое досье и мы шли уже как пара. Т.е. нас адвокат подал вместе 15 сентября 2009 года. Я шла по регуляризации с ним. Когда рассматривали досье - нас проверяли как пару. И документы участковый спрашивал и заполнял формуляр на нас двоих. И в гементе мы так же числимся как пара. Тогда мы жили как fetellijk samenwonen. А уже потом оформили в гементе как wettelijk samenwonen.
Потом ему дают документы по регуляризации 9бис. А мне нет. Ну вы сами рассудите если я шла вместе с ним на досье.
Вопрос по регуляризации 2009 года не решен. Т.е. не ответили пока.
А сейчас уже на основании регистрированного совместного проживания адвокат открывает новую регуляризацию. Вот и все.
Все что вы пишете по воссоединению - я знаю. Меня этот вариант не устраивает потому что тогда мне придется вернуться в Россию. Почти 5.5. лет - для меня важны. Я же не молодая чтобы разбрасываться годами. Для меня эти годы - почти пол жизни....
Когда я получу решение покинуть страну - я это сделаю. А так с вашей позиции что меня никто не заставлял здесь жить все эти годы - решаю я сама сколько и где мне находиться....
Все кто отозвался на мою просьбу и дал свои советы - спасибо....
Sapfira, в том-то и дело что у вас будущий муж был бельгийцем. А у меня партнер имеет 5-ку. Он не гражданин Бельгии. Но все равно спасибо что предложили свой вариант....
Ангел22, значит 5 летнее проживание в бельгии- офиц. совместное проживание-курс языка-это не есть условия для подачи регуляризации? Ведь министерство знает мое местонахождение. Дали бы решение покинуть страну. Но почему этого не происходит?
Elen Ster Вы смеетесь. Накалена обстановка между властью. А народ-это не считается.
А разве официальное совместное проживание не есть право просить регуляризацию?
С гемента есть бумага - там мы расписались. Контроль был участкового перед тем как в гементе расписались.
Есть результаты уровня нидерландского со справкой. Мне не дают диплом потому что я нелегал но учусь как свободный студент. Меня переводят на другой уровень согласно экзаменам.
Все мои подтверждения.
Я не утверждаю что я права. Я хочу пообщаться и понять свою ситуацию. Волосы я на своей голове рвать из-за того что не получу документы не собираюсь. Не дадут - значит такая моя судьба.
Скажите а если я получу прописку на условии аренды квартиры и будет контракт -это будет плюс по процедуре?
Меня же может хозяин в гементе прописать?
Есть доказательства что я учусь в государственной школе СВО на 2.3.
А что еще нужно при незаконном проживании?
Есть бумага заверенная в гементе о совместном проживании.
Будет контракт на аренду и прописка. Этого мало для регуляризации чтобы ее стали рассматривать?
Ян какой же вы грубый. Давно вы стали человеком в этой стране?
Анасчет моих трусов не беспокойтесь. У меня их много
Ir, спасибо Вам. Да вроде по запросам я вижу что он посылал по месту назначения;
1. Dienst Vreemdelingenzaken en Ter attentie van de staatssecretaris Maggie De BLOCK.
2. Attache FOD Binnenlandse Zaken-Dienst Vreemdelingenzaken Jeroen Belis.
Впервом случае и служба ответила и сама Маги со своим фирменным бланком.
gambrinus, мне так сказал адвокат. Но есть их юридический сайт, с которым они работают по всем процедурам. Я пыталась туда зайти но он платный и видимо простые люди не смогут им пользоваться.
Спасибо огромное за пояснения....
По последней фразе объясните что Вы имели ввиду?
2009 года... а что есть другие?
Я бы конечно хотела все же выяснить на сколько процентов реально можно решить мой вопрос по этой регуляризации.
Я ведь никак не пойму. Зачем тогда написали Женевскую Конвенцию. Зачем опираются на этот документ если она не работает?
Ведь решают же вопросы не через министерство если они не отвечают. Есть суды... Какая разница какой вопрос нужно решать.
этот вариант я думала. но мне же тогда придется возвратиться в Россию... и ждать. когда они дадут разрешение на визу. На практике по воссоединению не так все легко. Люди ждут долго.
А куда же эти годы деть? Ведь уже 6 год пошел...
В критериях 2009 года есть такой пункт когда партнер получает карту и на сожительницу при совместном проживании и браке распространяется так же. Я не помню кажется 2.8 пункт....Так сколько таких людей было которые так получали карты...
Ведь мне же не только мой адвокат говорил...Я у других консультировалась.
Ir, прежде я все же хочу разобраться во всем этом. Понять.... Я ведь сама читала критерии и видела что там есть такой пункт.
Почему я с 2009 года здесь. Но у меня же оформлено через гемент.